Fortsätt till huvudinnehåll

Bil

○ I förrgår satt jag och öppnade våra räkningar och skrev ner allt i vanlig ordning. Öppnar räkningen från BMW och får en chock...
90 000 kr ska vi betala innan 31/7. PANIK.
Visar min man, vi tänker först att det måste vara något fel. Sen inser vi att billånet vi har bara "gäller" i 3 år. Sen ska man betala restskulden. Jag trodde lånet bara fortsatte löpa tills det var avbetalt och klart liksom.
Vi kan välja att byta bil och då krävs 20% i kontantinsats. 
Eller så kan man förlänga lånet 1 år i taget alternativt gå till banken, lösa billånet med ett vanligt lån så man inte längre har lånet bundet till bilen.
Vi har alltså några alternativ. 

Först tänkte vi att det bästa är att gå till banken och ta ett lån. Sen tänkte vi att vi kan ju åka till en BMW återförsäljare och titta lite för skojs skull innan vi bestämmer oss. 

Sagt och gjort, igår var vi och provkörde en BMW 3-serie GT, årsmodell 2017. Det skulle vi inte gjort. Nu vill vi ha en ny bil. 312 000 kommer det gå på. DYRT kommer det bli.
Vi har idag en BMW 320d, 2012.
Vi har nu finkammat våra konton och väntar svar på vad vi kan få för vår bil i inbyte. Förhoppningsvis får vi tillräckligt och kan byta upp oss.

Pengarna på avanza rör vi inte.

/Fru B 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöbollseffekten

○ Jag har startat ett nytt ISK på Avanza. Portföljen har fått namnet Snöbollseffekten. Tanken är att jag varje månad för över pengarna som mina (våra) utländska aktier har delat ut. I dagsläget så har vi 43 000 kronor fördelat på ett gäng aktier i kapitalförsäkringen. I snitt så ger dessa oss drygt 180 kronor i månaden. Dessa 180 kronor (mindre vissa månader och mer andra) kommer jag föra över till Snöbollseffekten och först köpa fonder som tex Avanza zero tills jag har 500-597 kronor att köpa aktier för. Man vill ju maxa courtaget (maxa blir ju superfel, tvärtom vill man ju). Man vill maximera utnyttjandet av den låga courtage avgiften (där satt den!). När jag startade Snöbollseffekten så gjorde jag inte detta. Jag köpte Telia för ca 40 spänn och betalade 1 krona i courtage. Mest för att bara starta den nya portföljen. Det är iaf tänkt att pengarna som investeras i snöbollseffekten ska hamna i svenska aktier som delar ut 2-4 gånger per år. I dagsläget har jag siktet inställt p

Snöbollseffekten Q3 2019

○ Snöbollseffekten Q3 2019 Detta är min nya portfölj som jag har startat för att se hur värdet och den förväntade årliga utdelningen ökar i portföljen. Detta endast med utdelningar som kommer från mina utländska aktier (och så småningom även återinvestering av utdelningarna från aktierna i Snöbollseffekten). Summering av Q3 2019  Värde Snöbollseffekten: 201 kr Förväntad årlig utdelning: 2,36 kr. Värde KF 43 000 kr. Förväntad utdelning (snitt/mån): 180 kr