Fortsätt till huvudinnehåll

Föräldraledighet

□ I slutet av april så har tanken varit att jag ska börja jobba igen och att vi äntligen ska ha 2 månadslöner att spara och spendera...
Nu blir det inte så. Eller jag ska börja jobba men Herr B. ska vara hemma med vår son till augusti. Han (min man) kommer börja klättra på väggarna här hemma och börja längta tillbaks till jobbet efter 2 veckor 😂. Tyvärr är det som så att vi har fått en dagisplats på andra sidan stan... trots att vi har typ 6 st förskolor inom en radie på 500 m. Fullt överallt tydligen. Så vi hoppas att få en plats efter sommaren helt enkelt. Vi har ca. 170 dagar kvar att ta ut när jag börjar jobba (ja, vi har snålat en del på dagarna) så det här känns som den bästa lösningen.
Lite tråkigt såklart att vi nu kanske inte kommer nå målet att investera 100 000 i år men vi får se, vi kanske lyckas med det i höst. Ger inte upp än :). Dock kommer det inte bli någon robotgräsklippare till sommaren. Sen var även tanken att renovera köket under sommarmånaderna... det kan vi nog också stryka och skjuta upp ett tag.

// Fru B

Kommentarer

  1. Trist att det sket sig med planeringen "/ Men återigen, bra att man är långsiktig så ni kommer ju nå fram till målet ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag ville ändå inte sätta sonen på förskola redan, han är ju så liten fortfarande 🙈

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Snöbollseffekten

○ Jag har startat ett nytt ISK på Avanza. Portföljen har fått namnet Snöbollseffekten. Tanken är att jag varje månad för över pengarna som mina (våra) utländska aktier har delat ut. I dagsläget så har vi 43 000 kronor fördelat på ett gäng aktier i kapitalförsäkringen. I snitt så ger dessa oss drygt 180 kronor i månaden. Dessa 180 kronor (mindre vissa månader och mer andra) kommer jag föra över till Snöbollseffekten och först köpa fonder som tex Avanza zero tills jag har 500-597 kronor att köpa aktier för. Man vill ju maxa courtaget (maxa blir ju superfel, tvärtom vill man ju). Man vill maximera utnyttjandet av den låga courtage avgiften (där satt den!). När jag startade Snöbollseffekten så gjorde jag inte detta. Jag köpte Telia för ca 40 spänn och betalade 1 krona i courtage. Mest för att bara starta den nya portföljen. Det är iaf tänkt att pengarna som investeras i snöbollseffekten ska hamna i svenska aktier som delar ut 2-4 gånger per år. I dagsläget har jag siktet inställt p

Snöbollseffekten Q3 2019

○ Snöbollseffekten Q3 2019 Detta är min nya portfölj som jag har startat för att se hur värdet och den förväntade årliga utdelningen ökar i portföljen. Detta endast med utdelningar som kommer från mina utländska aktier (och så småningom även återinvestering av utdelningarna från aktierna i Snöbollseffekten). Summering av Q3 2019  Värde Snöbollseffekten: 201 kr Förväntad årlig utdelning: 2,36 kr. Värde KF 43 000 kr. Förväntad utdelning (snitt/mån): 180 kr