Fortsätt till huvudinnehåll

Mina investeringsregler

◇ Mina investeringsregler.
Jag har skrivit ihop en liten lista med några regler att förhålla mig till.

En positiv sak jag ser i HMs negativa aktiekurs är att jag redan nu, i startgroparna av vårat sparande, inser hur viktigt det är att ha en balanserad portfölj och att inte ha för mycket pengar i ett och samma bolag. Tur (och superbra) att "smällen" kom nu helt enkelt.

• Försöka ha balans i portföljen, inget bolag får väga för mycket (som HM gör i dagsläget).

Just nu ska jag försöka få upp alla innehav till ca. 600 kr till att börja med. Sedan 1000 kr.
I skrivande stund så har jag 4 bolag som har högre värde i portföljen: Castellum 1630, Handelsbanken 1150, HM 4850, SCA 2150.


• Ca. hälften av bolagen får väga dubbelt så mycket som den andra hälften.

• Strunta i "förhoppningsbolag"

• Köp för att behålla

• Köp fonder för hälften (eller mer) av månadssparandet
(Efter 50 000 på avanza)☝️

Litar inte helt på mig själv och vill gärna ha en utveckling i närheten kring index.

• Köpa LVMH eller l'oreal för ca 10 000 någon gång under 2018.

Ojdå, nu var jag där igen. Det här skulle ju betyda väldigt stor övervikt till ett och samma bolag... får bli ett köp för 5000 (inte så fördelaktigt med tanke på courtage) eller ett större köp under 2019.

• Köpa aktier i ett eller flera amerikanska bolag.

Ska titta lite på vad jag vill köpa och slå till under Black friday (om avanza kör gratis courtage igen).

• Skapa ett "renovering/resa/bil-konto" och föra över 500 kr/månad (också efter 50 000 på avanza).

Pengarna ska sparas i fonder.
Här kan vi välja OM och isåfall NÄR vi ska plocka ut pengar. Alltså inget direkt "målsparande" till resor osv. Det har vi på vanligt bankkonto.


//Fru B ♡

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöbollseffekten

○ Jag har startat ett nytt ISK på Avanza. Portföljen har fått namnet Snöbollseffekten. Tanken är att jag varje månad för över pengarna som mina (våra) utländska aktier har delat ut. I dagsläget så har vi 43 000 kronor fördelat på ett gäng aktier i kapitalförsäkringen. I snitt så ger dessa oss drygt 180 kronor i månaden. Dessa 180 kronor (mindre vissa månader och mer andra) kommer jag föra över till Snöbollseffekten och först köpa fonder som tex Avanza zero tills jag har 500-597 kronor att köpa aktier för. Man vill ju maxa courtaget (maxa blir ju superfel, tvärtom vill man ju). Man vill maximera utnyttjandet av den låga courtage avgiften (där satt den!). När jag startade Snöbollseffekten så gjorde jag inte detta. Jag köpte Telia för ca 40 spänn och betalade 1 krona i courtage. Mest för att bara starta den nya portföljen. Det är iaf tänkt att pengarna som investeras i snöbollseffekten ska hamna i svenska aktier som delar ut 2-4 gånger per år. I dagsläget har jag siktet inställt p

Snöbollseffekten Q3 2019

○ Snöbollseffekten Q3 2019 Detta är min nya portfölj som jag har startat för att se hur värdet och den förväntade årliga utdelningen ökar i portföljen. Detta endast med utdelningar som kommer från mina utländska aktier (och så småningom även återinvestering av utdelningarna från aktierna i Snöbollseffekten). Summering av Q3 2019  Värde Snöbollseffekten: 201 kr Förväntad årlig utdelning: 2,36 kr. Värde KF 43 000 kr. Förväntad utdelning (snitt/mån): 180 kr